Salgsbetingelser

 

Salgs- og leverings- og monteringsbetingelser for granitt og andre steinprodukter. 

GENERELT:  

Disse betingelser gjelder for salg av granitt og natursteinsprodukter i den utstrekning de ikke strider mot de vilkår som er utarbeidet i spesifikke kontrakter. 

Levering og montering skjer i henhold til Norsk Standard NS3433  og kjøpsloven (lov av 13.mai 1988 nr.27) med de unntak som følger nedenfor. 

 

Leverandørens ordrebekreftelse og de de dokumenter denne viser til eller som er vedlagt denne utgjør avtalen mellom partene og de leveringsbetingelser som skal gjelde. Står ordrebekreftelse, tilbud eller anbudsdokumenter i strid med hverandre gjelder dissse i den nevnte rekkefølge. Dersom kunden har innsigelser til ordrebekreftelsen innhold må disse fremmes overfor leverandøren uten ugrunnet opphold. 

Retur av varer kun etter avtale og ved forevising av faktura, kontantnota eller pakkseddel. Ved retur av varer fratrekkes returomkostninger med 15% av utfakturyert beløp. Returtransport betales av kunde. 

Spesialbestilte produkter utenom standardmål krediteres normalt ikke.  

 

TILBUD - PRIS: 

Avgitt tilbud er gyldig i 8 uker fra tilbudet. 

Det tas forbehold om prisendringer uten foregående varsel, hvis ikke annet er avtalt i spesifikk avtalte. 

Dersom ikke annet er avtalt eller synliggjort er alle priser ab fabrikk, eksklusiv merverdiavgift. 

 

SPESIFIKASJON - KVALITET: 

Leverandørens vekt- og volumoppgaver og illustrasjoner i tilbudet er veiledende. 

Prøver på overflater med hensyn til farge, struktur, jevnhet, o.l. er å oppfatte som tilnærmede med mindre annet er skriftlig avtalt. 

Granitt til bygningsstein kan generelt ha render om ikke annet er spesielt avtalt. 

 

LEVERINGSTID Hvis den avtalte leveringstid er omtrentlig uten spesifisering av hvilke kvanta som skal leveres til hvilke tider, er oppgitt leveringstid bare bindende for leverandører hvis endelig spesifikasjon foreligger i god ti slik at produksjon ikke forsinkes. 

Overholdes ikke leveringstiden og det påfører kjøperen tap, betaler leverandøren en erstatning stor 0,5% av verdien av den forsinkede leveranse ( eller delleveeranse ) for hver full uke hvormed leveransen forsinkes. Erstatning er dog begrenset til 5% av den forsinkede leveranse. 

 

FORUTSETNING VED LEVERING AV BENKEPLATER

Forutsetninger for avtalt kontrollmåling eller montering med kontinuerlig fremdrift er til stede. 

Det er kjørbar vei frem til leveringsstedet, mulighet for parkering av monteringsbil og vei er ryddet for snø og is. 

Kran som kunde har skaffet er tilstede ved avtalt tid. 

Trapper og tilgang til monteringsstedet er i henhold til normal standard. 

Underlaget er i flukt og i vater før montering og det skal kun være nødvendig med mindre tilpassing og tillaging ved montering av vask eller koketopp. 

Underlaget / skrogene skal være montert stabilt og bein på skrog skal være skrudd helt ned til gulvet.

Ved platelengder ut over makslengder oppgitt i leverandørens prisliste eller hull >600 mm, og plassering av skjøt eller hull ikke angitt, vil leverandøren plassere dette der det er mest hensiktsmessig i forhold til transport, montering og daglig bruk. Plater på spesialmål utover standar mål kan forespørres. 

Underlaget skal ikke flytes eller endres etter kontrollmåling. 

Hvis kunden selv har kjøpt inn vask skal denne være tilgjengelig på montasjestedet.  

Ved montasje av avanserte koketopper eller i flere deler og/ eller har innebygd avtrekk, må alle tilkoblinger ligge klart.  

Plateskjøter og planmonterte vasker , koketopper, elsøyler etc blir montert flush med en nøyaktighet på +/- 0,5 mm

Steinplater leveres med en tykkelses-toleranse på  +/- 2 mm 

 

LEVERINGSHINDRING: 

Leverandøren er ikke ansvarlig for forsinkelse som følge av hindringer som oppstår uten hans skyld og som følge han ikke er herre over, feks streik, pandemi, lockout, og annen force majeure. 

Ved avvik fra «forutsetninger ved levering av benkeplater» vil leverandør kunne avbryte montering og kjøper bli fakturert for merkostnader. 

 

LEVERINGSMÅTE: 

Fritt tilkjørt om ikke annet er spesifikt avtalt. Varene leveres til oppgitt mottakeradresse med kjørbar vei/ adkomst. 

Risikoen går over på kjøper når varene er levert til transportfirma.  

 

MANGLER, REKLAMASJON, GARANTITID: 

Ved transportskade med innleid transport der leverandøren står for transporten, skal dette meldes til leverandøren umiddelbart. Fraktbrev skal påtegnes kort beskrivelse av evt skade og bilder av skaden skal sendes leverandøren. Evt skader på materiale skal avfotograferes når det står i transportramme, før montering. Bilder av skader , feks hakk, riper på plater som er montert av tredjepart eller kunden anses som Ikke reklamasjonsberettiget. Materialer som er montert opp anses som kurant vare.  Dersom skadet vare ønskes montert skal dette avklares med leverandør.  

Melding om avvik i kvalitet skal skje straks etter varens ankomst med spesifisert oppgave over kvantitetsavvikelse i henhold til avtalt kvantum. 

Melding om feil eller mangler ved varen må skje uten ugrunnet opphold etter at feilen er eller burde vært oppdaget. 

Garantitiden er i hht kjøpslov.  Etter utløpet av garantitiden kan kjøperen ikke påberope feil eller mangler selv om disse ikke kun ne oppdaget tidligere med mindre feilen / mangelen har sin årsak i forsett eller grov uaktsomhet fra leverandørens side. 

Leverandørens ansvar er begrenset til omlevering med mangeifri vare eller kreditering av den del av leveransen som godkjennes som mangelfull. 

Utskiftningsomkostninger eller annet konsekvenstap er leverandøren ikke ansvarlig for. Retur av varer kan under ingen omstendighet finne sted uten etter avtale. 

Om mangelen ikke er vesentlig kan kjøper bare kreve prisavslag. Ansvarsbegrensninger i denne avtale gjelder ikke dersom feilen eller mangelen har sin årsak i forsett eller uaktsomhet fra leverandørens side. 

BETALING: 

Betaling skal skje senest 14  dager etter fakturadato dersom ikke annet er avtalt. Ved direktesalg til sluttkunde betales 50% ved bekreftet ordre. Resterende 50% innbetalt forkant av levering. 

Ved betaling etter forfallsdato beregnes renter ut fra den til enhver tid gjeldende offentlige fastsatte rentesatsen. 

Ved bestilling hvor kjøper forlanger varen lagret hos leverandøren, har leverandøren krav på 50% forskudd og resterende ved utkjøring til kunde.  

Hvis levering på grunn av kjøpers forhold ikke kan skje til avtalt tid, og varene er klare for levering , kan full fakturering skje. Er bestemt leveringstid ikke avtalt, kan full fakturering skje når varen er leveringsklar. 

Uenighet om oppgjøret gir ikke kjøper rett til å holde tilbake beløp som ikke er omtvistet. 

Leverandøren forbeholder seg rett til å kreve garanti eller annen sikkerhet for oppgjør. 

Ved prosjektleveranser der varene er spesialprodusert vil full fakturering skje når ordre er bekreftet og forventet leveringstid er varslet til kunde. 

 

SALGSPANT

Det tas forbehold om salgspant i henhold til Panteloven  paragraf 3-14 

 

VOLDGIFT: 

Tvister om ethvert forhold i forbindelse med nærværende leveranse skal avhøres av Den Faste Tekniske Voldgiftsrett som har sete nærmest byggestedet. At en tvist bringes inn for en slik voldgift gir ikke partene rett til å unnlate å oppfylle sine forpliktelser.  

Generelle salgsbetingelser - småvarer / standardprodukter.  

Innledning

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her.

1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

2. Partene

Selger er Interiørstein Bjørkøy , Skomakervegen 19A, 7540 Klæbu, 934 04 344 / Post@Interiorstein.no, 921 671 121 , og betegnes i det følgende som  selger/selgeren.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som  kjøper/kjøperen.

3. Pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

5. Betalingen

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak. På bestilling av spesialvarer ( feks benkeplater på mål) vil faktura på 50% sendes ved inngåelse av bestilling og resterende 50% før levering.  

Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

6. Levering

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Ved bestillingsvarer, feks benkeplater eller tilsvarende produkter som er laget etter mål fra bestiller, vil lengre leveringstid kunne gjelde. Estimert og forventet leveringstid vil foreligge kort tid etter igangsetting av ordre om ikke alt annonsert.  Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

7. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller kjøpers representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

8. Angrerett

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

  • Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
  • Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
  • Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han/hun har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt  tilbake.

9. Forsinkelse og manglende levering - kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

Oppfyllelse

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.

Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.

Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

Erstatning

Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

10. Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning  fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

Oppfyllelse

Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr

Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer

Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske  utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18  år.

12. Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.

13. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

14. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig  på  telefon 23  400  600  eller www.forbrukertilsynet.no.

Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.

Kontaktskjema